Patikrinimo rezultatai: JAV neturi kovai parengto penktos kartos naikintuvo

Autorius: Anno Šaltinis: https://cont.ws/@aleksanderzap... 2018-06-20 21:28:40, skaitė 736, komentavo 1

Patikrinimo rezultatai: JAV neturi kovai parengto penktos kartos naikintuvo

Visi iki šiol pagaminti naikintuvai F-35 kovai yra netinkami: trijų pagrindinio amerikiečių naikintuvo pavyzdžių testavimas atskleidė kritines problemas.

Istorija su naujausiu amerikonišku naikintuvu tampa pavyzdžiu begalinio "rekordo" pasaulinėje aviacijoje. Jis yra ne tik brangiausias bet ir labiausiai "ilgai įgyvendinamas" Jungtinių Amerikos Valstijų istorijoje. Programos įgyvendinimo darbai prasidėjo (JK) 1983 metais, JAV DARPA prisijungė prie jo 1988, F-35 tiekimas turėjo prasidėti 1999 metais, tačiau pirmas serijinis lėktuvas pakilo tik 2011 metų vasario ir JAV oro pajėgos juos pradėjo gauti tik nuo 2016 rugpjūčio .

Tačiau "Lockheed Martin" gamykla Fort Worth (Teksasas) spartuoliškai didino gamybos tempus, ir 2013 m pabaigoje jau raportavo apie šimtosios mašinos išleidimą (visos atiteko jūrų pėstininkams). Iskaitant 44, F-35A su įprastinių pakilimu ir nusileidimu tipo CTOL (conventional takeoff and landing), 42, F-35B su trumpų pakilimu ir vertikalaus nusileidimo tipu STOVL (short takeoff/vertical landing), o taip pat 14 denio naikintuvų F -35C tipo CV (carrier version).

Atrodytų, kad problemos lyg ir įveiktos, Pentagonas pagaliau galėtų perginkluoti aviacijos eskadriles, laivyną, jūrų pėstininkus ir taip pat atkrautu supernaikintuvus programos užsienio dalyviams. Taip pirmus penkis naikintuvus gavo Izraelio KOP, dešimt F-35B gavo italai (faktiškai jie patys pasigamino juos Kamerio gamykloje). Pirmieji lėktuvai atvyko į JK, Norvegiją, Austriją ir Nyderlandus. Procesas jau prasidėjo. "Reuters" netgi pranešė apie finalinę 440 naikintuvų pardavimo derybų stadiją, į 11 kitų šalių bendroje sumoje už 37 mlrd $. Tiesa, Turkija buvo išbraukta iš naujos mašinos gavėjų sąrašo (turkai į tai investavo apie 1mlrd $)

Kad ir kaip ne keista tam nesukliudė net garsus skandalas su JAV kongreso komisijos atlikto audito rezultatais, iš kurių sekė išvada, kad visuose pagamintuose lėktuvuose buvo surasta daugiau kaip 1700 skirtingų svarbių trūkumų, iš kurių 900 yra kritiniai. Davikliai neveikė. Daugybė kodo ir logikos klaidų programinėje įrangoje. Buvo eilė variklių gaisrų. Atskleidė ir konstrukciniai trūkumai. Pavyzdžiui, versijoje su vertikalių pakilimu variklio išmetimas pagreitino važiuoklės padangų nusidėvėjimą.

Bet visa tai atrodė tik paprastomis augimo ligomis, paprastai pašalinamomis su laiku. Viskas pasikeitė pirmąją 2018 m. birželio savaitę, atlikus trijų lėktuvų iš paskutinės F-35A partijos, stiprumo bandymus Vičito nacionaliniame aviacijos tyrimų institute. Pagal techninę užduotį visų modelių lėktuvų planeriui turėtų būti garantuota 8000 skrydžio valandų, o bendrai - daugiau. Buvo planuojama imituoti skridimo apkrovą, planeriui atitinkančia tris variklio išteklius, tai yra 24000 skrydžio valandų.

Tyrimai parodė, kad planerio konstrukcija neatitinka net privalomo garantinio laikotarpio. Eilėje ataskaitų minima kritinis nuovargio deformacijos nustatymas po pirmojo trečdalio privalomo laiko. Be to, priemonės, kurių kūrėjai ėmėsi fiziškai sustiprinti elementus sėkmės neatneša.

Paprasčiau tariant, tai reiškia, kad visi iš daugiau kaip 240 šiuo metu išleistų visų tipų "F-35" naikintuvų , tinka nebent neskubiai praskristi kokio nors parado metu. Staigus manevravimas jiems yra pavojingas, o koviniai režimai ir apkrovos yra tiesiog neleistini.

Paprastai tokie testai atliekami gerokai anksčiau ne tik prieš pradedant serijinę gamybą, bet net prieš pasiruošimą jai. Pavyzdžiui, PAK FA (SU-57) bandymai išaiškino panašias problemas ir paskatino visiškai perprojektuoti fiuzeliažo centrinę dalį. Tačiau tai buvo padaryta gerokai prieš visus kitus bandymus, ypač prieš serijinės gamybos pradžią.

Amerikonai nuėjo kitu keliu. Jie pirmą lėktuvą "nupiešė" kompiuteriu, poto surinko ant stendo, tada sužinojo, kad rezultatas neatitinka masės-gabaritinių charakteristikų. Planeris pasirodo yra per sunkus ir jį reikia skubiai palengvinti. Pavyzdžiui, modeliuose A ir C "pašalino" 546 kilogramus "metalo" iš nešančiųjų konstrukcijų, o B modelio konstrukciją prireikė "palengvinti" bendrai 1 161 kilogramu. Tada "Lockheed Martin" buvo labai patenkinti rastais konstruktyviais sprendimais. Dabar požiūris pasikeitė, bet laikas praėjo.

Kadangi gamintojas ketina išspręsti iškilusią problemą - vis dar neaišku. Bet tai bus įdomu pamatyti. Tačiau Pentagono biudžeto valdymas jau parengė prašymą skirti 240 mln $ "skubiems moksliniams tyriamiesms ir bandomiems konstravimo darbams". Ką čia dar galima pasakyti, "F-35 Lightning II" gamintojui yra labai geras lėktuvas. Kadangi yra pelningas.